Nacházíte se zde: Úvod - Komentáře - Historie v běhu času
17.10.2017
  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma

Historicky Kaleidoskop

Historie v běhu času

Email Tisk PDF

Léta jdou a přikrývají historii dalšími a dalšími nánosy lidského konání a událostí, v nichž můžeme listovat podle letopočtů a přemýšlet, která je významnější. Nedávno jsme se s přáteli opět dohadovali, zda je pro koncepci výuky dějepisu opravdu nutné, aby žáci a studenti trávili mnoho času různými prvo-druho-třetihorami, starým Římem, Spartou či Atlantidou a bůhví jakými starými státy vůbec. Historik, filozof či člověk jinak hojně vzdělaný by mohl namítnout, že je třeba vědět, odkud lidstvo vzešlo, jak vzniklo a jaké chyby při své cestě do 21. století dělalo. Nepochybně má pravdu. Domnívám se však, že jsou znalosti základní a znalosti nadstandardní, které si nadprůměrný student zjistí a nastuduje, pokud se bude problematice věnovat hlouběji.

Ale co si z hodin dějepisu v současné době odnese průměrný žák?
Nabiflován Sámem, Cyrilem a Metodějem a Otcem vlasti zapomene, kolik jsme prožili v minulém století světových válek, proč byly a za co našich dědové a pradědové bojovali. Ostatně, televizní ankety zpovídající tzv. „celebrity“ jsou toho vřelým důkazem. A tak dnešní mladý člověk nezná „ideu“ komunismu a co z ní vzešlo. A brzy zapomene i na sametovou revoluci.

Tak co je důležitější?
Čas na výuku tohoto předmětu, právě tak jako mnohých dalších, je krátký, a je otázkou, do jaké hloubky se příslušné problematice věnovat. Nemyslím si, že jsem ignorant a historii jsem měla vždy ráda. Přesto si na „první dobrou“ nevzpomenu, kdy byl založen Řím a v kterých letech proběhla třicetiletá válka. A i když jsem kdysi měla všechna data nabiflovaná, mozek zřejmě v průběhu desítek let vyselektoval ta nejdůležitější.
Myslím, že daleko více by se měli dnešní studenti učit o dobách nedávno minulých, dejme tomu od průmyslové revoluce. A určitě by měli nejvíce vědět o 20. století – o době, kdy žili jejich rodiče, dědové a pradědové. O století protkaném příběhy a činy našich legionářů, prezidenta Osvoboditele a prezidenta Budovatele, hrdinů druhého a třetího odboje.
Tuto dobu bychom měli co nejvíce připomínat našim dětem – podstatně více, než dnes tolik populární dinosaury.

A pokud to nepochopí naše tolikrát měněné a stále znásilňované školství, tak brzy budou dinosauři z nás – ale na rozdíl od těch animovaných budeme zřejmě brzy zapomenutí.

Jindra Svitáková

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit


Naše projekty

PODPOŘTE NÁS, PROSÍM 

Podpořte prosím vydávání
Historického  kaleidoskopu

 

 mak tlacitko

 Vlčí máky zakoupíte u našich smluvních prodejců nebo v e-shopu Česká trikolora.cz

 

Akce

symb11

 

HLEDÁME DOBROVOLNÍKY

Hledáme dobrovolníky, kteří se chtějí podílet na tvorbě jedinečného historického magazínu a dalších projektů Centra české historie. Bližší informace: ing. J. Houška, tel. 603 548 872, e-mail: jhouska/@/ceskatrikolora.cz

 

 


O magazínu

Kontakt na redakci:
Máte-li pro nás jakékoli tipy, chcete-li publikovat zajímavé informace z historie vašeho místa, znáte-li osudy lidí, kteří pomáhali bojovat za svobodu naší vlasti, kontaktujte šéfredaktorku: Jindra Svitáková, tel: 604 206 677, e-mail: redakce/@/historickykaleidoskop.cz

Vydavatelem tohoto on-line magazínu je Centrum české historie, o.p.s.  - www.centrumceskehistorie.cz
Historický kaleidoskop v tištěné podobě, který vycházel do jara 2016, můžete zakoupit na www.ceskatrikolora.cz 

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte komerčně 4.0 Mezinárodní License.
ISSN 2464-7624